A Thief’s End

Ramblings (to be updated)

i have tons of criticism, but i feel like none of them is even worth getting into, because everything is on a level so much above everything else. dont get how noone comes even close (even to u2).
i dont understand how naughty dog is so much better at this than everyone else
how others continue to not be able to do this

When someone outside the industry sees it, they say “didnt know games could be like that” – and well, they still can’t
epitome of design, aesthetic, storytelling and what a game can be
but its not what games are

It didn’t give me what I wanted (partly) like Chloe etc. but way more in other ways.
First time I played a game constantly for around 4 hours.

einmalige (!) gameplay elemente (taschendieb, werkzig suchen)
grown up uncharted
weight to it

“Dont shoot at me, I’m lost”

always understood every motivation, enemies
incredible pacing, even in open world, always know where to go

sometimes too realistic (naughty dog), you wish for more hollywood (same as in 2 and 3)

quantum break hat immer die gleichen klamotten, settings,e etc
man glaubt halt einfach alles. aber die wenigsten kapieren, was es bedeutet, also muss man auf die details hinweisen
nicht as genre definying wie uncharted 2 – verstehe ich zwar auf der einen seite, auf der anderen seite ist es schwachsinn, weil es noch nie open world actionen scenes like that gab (gta..)

Die realistischte Geschichte – ganzes Team mit Drake mitaufgewachsen
Die ganze zeit aufgeregr
Raised the bar again
Wide linear buzz word, best of both worlds
Qualität von the Order, auf alles aufgeweitet
Ähnlich zu gta, one to rule them all
Naughty Dog, bester mix aus mainstream und art
Während andere mit 40+ werben
Hier 13 Stunden jede Minute Qualität
Best mix “bombastic, and smaller moments”
Paint drys after 4 hours (shaders)
Expressions dies noch nie gab in einem spiel
ein magazin unter drawer im kleiderschrank

und das alles in einem triple a game
es ist mature, moving forward the medium

gamersglobal “wann kommt endlich kämpfen”
“watch a movie for story”. how a about a good game with good story?

Kämpfe sehen gescriptet aus, sind es aber nicht
An vielen Soldaten kann man schleichend vorbei

Irgendwann, um Uncharted 2 rum, kam plötzliches dieses “Massmurderer” auf. Dass Nathan ein Arschloch ist, etc. (Dann ist Indiana Jones auch einer) Was zwar stimmt, aber so Schwachsinn ist, im Vergleich zu allen anderen Spielen, wo es 100% um schiessen geht.

Nicht mein “favorite” game oder so. Im Video von Fans erzählt, die Briefe schreiben, wie es sie verändert hat. Das ist bei mir Journey o.ä., Uncharted ist einfach nur “grandios gemacht”. Hat aber auch einzelne Emotionale Szenen

Wenn ich von grandioser Grafik rede, meine ich damit weiterhin nicht Auflösung, Frames o.ä.
Klar, U4 ist das schönste Spiel aller Zeiten, aber es sind trotzdem die Details
Team several dozen, best of best
Bungie 100s

Von Vorne bis hinten will man kein einziges Mal den Controller weglegen

Wird natürlich nicht das letzte Uncharted sein (aber das letzte Drake spiel)

Using the medium to the fullest

Five seconds of gameplay,

Schwachsinn beste Grafik auf ps4
Passanger leans back
Alle vergessen, wie groß und gut alles ist
Paar Entwickler sehen vielleicht die Details

War zuerst nicht begeistert von Bruder
Geschockt was schon alles kaputt gemacht wurde durch story trailer

U2 hat alles geändert
Vains, wrinkles

Geräusch, beim Umdrehen von magazin (Bankgok) im Haus

Menschen gehen am Haus vorbei

Platforming not just one way
Fighting step back
Doesnt feel like im guided, but always know where to go

Although the general gamer hopefully recognizes that an Uncharted us smth special
They obviously dont get the true significant
For them its a cool game but for them its one of many others
Uncharted will bring back what Mad max
And by great u dont mean any Personal preferenxe (if soneone likes the style of DS games eg
Details die viele nicht interessieren oder wahrnehmen
Je mehr im ladebildschirm, desto mehr Spiel
Statt Erfahrung, oder besser im englischen experience

Alle Jubliare, once in a lifetime

Positiv
Bestes Pacing
Dachte erst “fallen wären jetzt noch cool”
Meiste Abwechslung (ähnl. GTA, aber noch weitaus mehr)
– Andere Spiele haben ein Setting davon, hier vergisst man schon, was man alles unterschiedliches davor gemacht hat

Wrench, nicht sofort bei Brücke (mehrere anläufe) + rumwickeln
Animationen an Wand, durch Menschenmenge, etc
Schlucken

Keine Saveicons
Kein Laden, period.
Gegner aus der Luft mit Faust
Berg rutschen
Open World Wüste
– wie farcry, nur eben ein teil und nicht das ganze spiel
– wie ac
– wie gta?

Allse aus Last of Us DLC

Animationen noch “runder”
Auto
– Antenne, Tank wackelt, Spiegel spiegelt realistisch
Alles sind Menschen, und keine sterilen Bots mit Voiceovers
– selbstständig fahren auto (nach brücke runterlassen)
– selbst wrinch benutzen (obwohl sonst playeraktion)
– Sam, what were you talking about (wenn man unterbricht)
– beim vierten gongschlagen, hällt nathan die ohren zu
– man überholt nie jemanden, oder bumped in einen (wie quantum break)
– mitten im rätsel handy
Sache, nur einmal machen (repell down with rope from Tower=
Musik, sich anpassend
Rätsel, lang – an einer Stelle kann man nichts machen, muss O drücken (denkt erst, man muss lösen)
beste Actionscene ever, die nach Mad Max wieder an Spiele geht
Bester Regen, neue Mechanik, für 5 minuten
Im Tagebuch zettel
Gesichtszüge..
Nase krümmt sich beim Küssen
Salavan wischt sich mit Hand den Kopf
Freudentränen, Gänsehaut

Keien Szene wird abgebrochen (wenn man z.b. schon Tür öffnet)
Nochmal als Junge nach 9 Stunden (!)

Negativ
Immer noch zu viele Kämpfe, aber alle absolut logisch und nachvollziehbar
Kein Extrabutton Aktion nach runterfallen beim klettern (wie Tomb Raider)
Rätsel?
Chloe?
Zu wenig Frauen
Musikthema leider nicht präsent
Lange Zeit keine böse
Kein Segelschiff
Kein Handyanruf elena
Rätsel einfach
Zu viel gui bei Gegenständen (nach aufheben)
Kein guter Villain
Mehr Szenen in real life, Elena
Keine Szene in Sullys plane.. (auch für Bond game geil..)
Zu wenig Entscheidungen / Dialogoptionen (Anfang, Ende)

Kein Granat zurück werfen
Kein blocken
Gleiche Dialoge nach laden
Puzzles zu leicht (aber besser Integration mit Buch)

Würde mir natürlich immer noch den MP von U2 zurückwünschen
Jetzt ist es halt Blizzard polish

Spiele, bei denen bei der ersten Cutscene “skip” dransteht
Menü, ladescreen

There used to be a cooking sequence, where you were actually mixing in ingredients. You could make the food too spicy, and they would have different dialogue, depending on how spicy you made it. That got cut.

There was a whole sequence where you were walking around the prison yard, talking to people, and you’re looking for Sam. It just felt like we needed to get on with it.

In Scotland, you could do a snowball fight. This was actually fully working. You could pick up snow anywhere and throw it at Sam, and he would throw snowballs at you. But tonally, that just felt wrong.

Misc
shocked, when watching interviews etc. now – they were from january 2015?

Talk about active cinematic experience
Other games have seperate levels. One guy in the corner writes a story and so on
Nächstes ND Spiel hoffentlich ein Agentenspiel (James Bond? MI?), Heist
James bond like game
Auktion
Je mehr man durch Menge läuft, desto mehr zeugen

Update May 15

The End
:(

Twelve hours in
There are no words left to describe. How can you ever play any other game after this? I so don’t want this adventure to end..

Ten hours in
It literally gets better and better. Tears of joy all over the place.

Eight hours in
Not just greatest action scene – movies or games combined – but incredible powerful emotional scenes plus breathtaking “open world” elements.

Five hours in
Never before I haven’t stopped a game for four hours. I knew this would happen beforehand but I already don’t want this experience to end. And I won’t be able to play any other mainstream game.

One hour in
What can I write. As expected there are no words. The only problem with Naughty Dog quality is, that you sometimes are close to forget how actually far ahead from everyone else they are. How good everyone is. You just experience everything and don’t think about how much better the whole adventure is.

Update May 13

Today is the day. The day I will start with Uncharted 4. I took a day off from work and am sitting in front of the PC now, trying to delay going to my Playstation…

Original post from May 5 2016

It’s that rare time again. That time when a new Naughty Dog game comes out and you won’t be able to play any other big game because they all completely suck compared to that studio’s quality.
The last great big game was The Last of Us in 2013. The only one that came close was Tomb Raider 2 but even that was missing a lot of the details that make a Naughty Dog experience.

While Sony has – by far – the most (and best) 1st party studios – Naughty Dog is not just the best exclusive developer but surpasses every other studio by miles.
They created the three best games in history (Uncharted 2 & 3 and Last of Us) so far, so it’s easy to expect yet another true masterpiece.
I wouldn’t call any of their games my personal number one (that’s Journey) – but they are the best made games. Period.

If you visit this website you probably (and hopefully) also hate spoiling an experience in advance (Seriously, is there anything worse than all the people talking about something to death?). Unfortunately I wasn’t able to completely stay away from all spoilers – thanks to all the dumb headlines and screenshots on start pages on Twitter and every game website.
But in general I know almost nothing. The less you know about something you will consume, the better obviously. And even though I don’t know anything, I couldn’t be more hyped.

Expectations

As you probably know by now, expectations are through the roof.

I expect nothing less than the greatest (big) gaming experience ever made.

The best thing Naughty Dog created so far was the DLC for Last of Us. And if Uncharted 4 just takes some cues from there, it already will be even better.
One of the many things that make Naughty Dog games stand out so much is their incredible eye and love for detail and quality. They don’t just have the best voice overs, animations, acting, cinematography, editing, sound design, mixing, pacing, story telling, production values, gameplay mechanics, most variety – they more importantly have those quiet moments in a big Hollywood action blockbuster.

So, to conclude: I’m already expecting the greatest interactive action experience in history of videogames. And if they should include some aspects of that DLC – like dialogue choices, less enemies (the only bad thing about Uncharted are the waves of same looking guys all over again) – well, then it will be beyond describable.

This post will be updated some time in the future when I have experienced this upcoming masterpiece.

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